RSS

Lavkarbo: Introduksjon

10 jun

Atkins? Ketolyse? Skaldeman?

Hva enn du velger å kalle det, det er innenfor kostholdsprinsippet lavkarbo.
Prinsippet går ut på at karbohydrater skal reduseres med en viss mengde – og her spiller det inn hvilken filosofi du følger.
Det handler «simpelhet» om å redusere noe og å øke tilførselen av noe annet. Det vi ønsker tilføre av i kosten vår er fett.

Før jeg går noe særlig videre, ønsker jeg kjapt nevne hvorfor vi må ha fett i kosten vår (nasjonale råd) og hvorfor vi ønsker øke denne mengden (lavkarbo-råd).
Fettets oppgave i kroppen (uavhengig av filosofi) er
– å det bidrar med energi – det er ikke til å komme unna
– at det hjelper oss holde på varmen
– at det beskytter de indre organer mot støt og slag, som en demper rundt organet
– å bygge opp cellemembraner, altså celleveggen. Disse regulerer transport inn og ut av celler.
– å transportere fettløselige vitaminer som A, D, E og K.
– å bidra via kosten slik at vi får tilført de 8 essensielle fettsyrene som kroppen ikke kan lage selv, eks. Omega-6 og 3.

Kcal-reduserte kosthold, som regel med fokus på mindre fett, lettere produkter, får mindre av denne næringsgruppen. Altså, alle de overnevnte punkter blir av redusert art.
Lavkarbo-prinsippet, med økende tilførsel av denne næringsgruppen, opplever forbedringer på mange områder; hud, hår, sykluser, flere sykdommer blir dempet og inaktivert, vi har en jevnere temperatur og de fleste av oss har en mer utholdende energi – og en hel rekke andre «symptomer» fra dette kostholdet.
Historiene er mange, erfaringene er mange.

Fordommer:
De fleste, på linje med meg, er oppvokst i den tro at fett er farlig. Sikkert flere sammen med meg hadde problemer i starten med å helhjertet tro på fettet, tro på forandringen. Stikk i strid med hva vi er oppdratt med!
«Fett er grunn til at fete mennesker er fete. De spiser bare smør og fett.»
Er det virkelig slik? Grunnen til at jeg ble overvektig er at jeg hadde et usunt forhold til karbohydrater; brød, pasta, potet, junk food og fettrike matvarer i kombinasjon med karbohydrater. Har aldri sittet med skjeen i smørpakken akkurat! (Dog, det ville i så fall vært mye lurere)
Det stilles alltid ett eller annet spørsmål når det kommer i lyset at jeg spiser slik jeg har valgt å gjøre. Aldri har det blitt satt spørsmål om hvorfor det er vektregulerende.
Fordommene tar plassen; Kommer du ikke til å dø? Vet du ikke at det er livsfarlig? Du kommer jo til å ble gedigen! Det kan jo overhodet ikke være sunt!
– Nei, jeg kommer antakeligvis til å leve lengre enn de fleste. Jeg vet at det ikke er livsfarlig, men vær så snill – prøv du å overbevise meg. Du får 10 sekunder. Jeg har vært gedigen, det er nettopp derfor jeg spiser som jeg gjør. Sunt er relativt, og for meg er dette sunt. Og det er det mest sannsynlig for deg også.
Jeg mener det er uhøflig å stille spørsmålstegn ved det jeg gjør med min mat og min kropp. Jeg gjør jo det som er det beste for meg og min kropp.
Aldri blir jeg spurt om hvorfor det er vektregulerende. Istedet må jeg forsvare filosofien, framfor å framheve den.

Før du starter:
Jeg skal være fullstendig ærlig, være den første til å ydmykt innrømme, at det er beintøft.
Det er absolutt ingen dans på roser.
For å åpne denne døren må du være rustet med en god del nøkler. Det er et sammensatt prosjekt, må vite.
Du må være motivert innerst inne, helst stanget hodet i døren…
Det er en fordel å ha støtte av en nær og kjær.
Du må ha pågangsmot og en styrke du stoler på ikke forsvinner.
Du må være lærevillig.
Ikke minst tålmodig.
Og når det stormer som verst med tvil, svette, hodepine og tårer – så må du ha tro på deg selv.

Den første tiden:
Det starter mentalt. Du er oppspilt, gått inn i denne verdenen med begge bena (forhåpentligvis) og er ivrig som barn på juleaften. Når skal resultatene komme?
Så begynner kroppen si i fra om at noe virker være galt. Det er slettes ikke sant, den er bare ikke instinktivt forberedt på karbohydratrestriksjonene. Det er nå programmeringen skjer – tilbake til det opprinnelige.
De første 2-5 ukene vil du oppleve en god del forandringer.
Temperaturen stiger, du vil kanskje ha en periode med hodepine, mulig også litt kvalme. Dette er helt normalt, da kroppen jobber ekstra hardt for å forstå hva som skjer. Viktigst av alt er det faktum at du går gjennom en periode med sukkerabstinenser. Du vil ha, du trenger, du ønsker…
Kroppen gjennomgår en rensing. Glykogenlagrene tømmes fra muskler og lever, du vil ha større behov for å tisse og du vil oppleve økt behov for væske.
Som en bensindrevet motor du gjør klar for diesel.

Matvarer er også relevant for om dette kan være rett for deg. Det er et stort fortrinn om du liker melkeprodukter som fløte, rømme og ost. At du liker hjemmelagde dressinger med rømme eller olje, majones og aioli. Guacamole av avocado, hjemmelagd eggesalat, salater med fetaost og olje, middager av taco, kjøtt, biff, fete fisker, hjemmelagde søndagsmiddager med stek, blomkålmos, fete sauser, kaffe med fløte i, omeletter av fetaost, speilegg med bacon og brokkoli. Listen er uendelig!

Det er viktig å sette seg inn i prinsippene til den kostholdsfilosofien du har valgt deg på. Lavkarbo er en generell benevnelse for å redusere karbohydrater til under 130 gram i døgnet. Når du har lest deg opp på de vesentlige prinsipper du skal følge etter, kommer utfordringen med å kvalitetssikre at du følger. En fin og lettvint måte å gjøre det på er registrere deg på http://www.diett.no og føre inn måltidene dine der, vare for vare, ingrediens for ingrediens. Den måler ut ditt prosentvise inntak av henholdsvis karbohydrater, fett og karbohydrater, samt en rekke vitaminer, mineraler og sporstoffer. Du kan også velge å se resultatet i form av gram per enhet, så du vet om du ligger over eller under den grensen karbohydrater kostholdsfilosofien din har satt.

Forandringer du kan forvente:
Pusten din blir annerledes – du puster ut acetonliknende ånde. Det smaker og lukter djevelsk. Men – det er et sikkert tegn på at du er kommet i det vi kaller ketose. Jeg skal skrive mer om det litt lengre ned her.
Du vil ha økt behov for vann. Spiser du korrekt og følger en matplan slavisk, vil du oppleve å være mindre sulten mellom måltidene. Kanskje du til og med reduserer på antall måltid per dag.
Kvalitet på søvn forbedres, og du vil ha økt søvnbehov den første tiden. Jeg kunne sikkert sovnet stående når trettheten først slår inn.
Mindre søtsug og «behov» for de tingene du før har krevd.

Et harmonisk lavkarbo-kosthold vil sette kroppens genetisk bestemte balanse i fokus, og endre seg slik den er kodet til.
Vektreduksjon er et biprodukt av dette. Jeg ønsker ikke sette fokus på å gå ned i vekt – for det handler om å bedre helsen, forebygge sykdommer eller endre en negativ retning kroppen er i ferd med å gå.

Ketose:
Ketose er en ønsket tilstand vi som lavkarboere komme i. Ketose betyr at kroppen forbrenner fettsyrene, og et produkt av brukte fettsyrer er ketoner. Disse skylles ut gjennom urinen, og vi bruker Ketostix (urinstix) for å måle ketonlegemer i urinen.
Ketostixen forteller ikke grad av ketose, men antall ketonlegemer i urinen. For oss er det uvesentlig hvor mørk fargen på stixen blir, for ketose er ketose. Ketostix kan ikke måle grad av ketose – du kan også være i ketose uten utslag hvis du drikker rikelig. Mørk utslag kan indikere at du drikker for lite væske, at konsentrasjonen av ketonlegemer blir uriktig i forhold til den faktiske tilstanden. Utslag er utslag, uavhengig av farge. Drikker du rikelig med vann (>2,5 liter cirka) så er det ikke katastrofe at stixen er lys / grå.

Mange forveksler ketose med ketoacidose. Ketoacidose er en farlig tilstand for diabetikere, i tillegg til at ketoacidose gjør blodets pH-verdi surere. Dette kan man se hos dem som sulter seg over lengre tid, da det skjer en nedbrytning/tæring av proteiner og fettsyrer
Vektreduksjon:
Det er ikke til å stikke under en stol at de fleste lavkarbo’ere har tatt dette steget pga. vedvarende overvekt. De fleste av oss har også gjort det vi har kunnet for å bekjempe den! Trening, husmannskost, vektklubben.no, Grete Roede, pulverkurer, økt aktivitet / mindre inntak, sultekurer, faste, nevn det!
Erfaringer tilsier sparsom vektnedgang, ingen vektnedgang og et stort antall vektoppgang.
Mange går på en psykisk smell og ender i enda større frustrasjon og mulig også tendenser til depresjon. Er det virkelig noe man ønsker?

Den første uken på lavkarbo / i ketose kan være den største motivasjonsfaktoren av dem alle. Noen går ned flere vannkilo, mens andre kanskje 1. Kanskje til og med ingen. Alle utgangspunkt er normale, ikke alle kroppen holder på væske like mye som andre. Det er de som holder mest, som mister mest den første uken.
Det er optimalt å gå ned 0,5 kg i uken. Noe mer enn det kan sette balansen ut av spill; det mentale bildet av deg selv, og huden kan bli skadelidende ved for rask vektnedgang. Man ønsker gjerne at «ting» følger med. Både synet, hodet og huden.
Ved vektnedgang på rundt 0,5 kg i uken, går du faktisk ned fire pakker smør. Det er en god del vekt.

Tips på veien
Vær flink med vanninntaket, legg det til en vane å drikke rikelig med vann hele dagen.
Vær påpasselig med å innta nok fett. Synes du dette er vanskelig, så be noen se over hva du spiser iløpet av en dag for å se om det kan legges inn noen fetere matvarer og/eller mellommåltider som består av hovedsakelig fettkilder.
Veiing anbefales til en fastsatt dag i uken. Veiing etter avføring, på morgenen før inntak av vått og tørt.
En liten hilsen:
Det passer seg med en liten hilsen fra min beste støttespiller gjennom tidene, mamma. Hun er dessverre rammet av reumatisme og fibromyalgi, og har kroniske smerter. Her er noe av det hun tenker om ketolyse (som hun har fulgt).

– Når jeg spiser lavkarbo kjenner jeg at metthetsfølelsen sitter lengre i, man slipper jo å spise igjen etter kort tid, som ved 2-3 brødskiver.
Kjenner at ting i kroppen fungerer på en ny måte. Tenker da på at vi drikker jo mer vann og spiser mye fet mat, så kroppen skiller jo ut avfallsstoffer og væske som sitter rundt f.eks, gjennom urinen, så oftere på d er et godt tegn. Får en «varmere følelse» i kroppen ei stund etter jeg har spist fet mat.
(Den følelsen har uteblitt de siste måneder siden jeg har sluntret unna, og spist altfor mye høykarbo.)
Ellers kan jeg nevne at huden blir finere, hår og hud blir sterkere. Jeg føler meg mye bedre, på en måte stolt fordi selvfølelsen blir bedre når jeg ser at ketolyse funker.
Har lyst å anbefale dette til de som er plager med revmatisme. Prøv å kutt ut karbohydrater, og øk inntak av fet mat (blir ikke frisk, men kjenner at ting fungerer bedre. 🙂

Kontakt:
Kontakt meg gjerne hvis det er noe som er uklart, eller du rett og slett står fast. Ingen spørsmål for små og ingen for store.
Ønsker deg masse lykke til! 🙂

-Sandra

 
5 kommentarer

Skrevet av den 10. juni 2011 i Ketogen diett

 

5 Svar til “Lavkarbo: Introduksjon

  1. Mona Christine

    14. juni 2011 at 17:00

    Super lesning!!

     
  2. Laila

    23. juni 2011 at 14:22

    Det hjalp å lese dette. Har hatt hodepine og lett kvalme og nå vet jeg grunnen. Går heller ikke mye ned i kilo men jeg trenger bare å slanke vekk 8-10kg så er jeg fornøyd.

     
    • Sandra

      23. juni 2011 at 15:28

      Fettet kan gjøre at man føler seg litt kvalm, dette vil gå over. Gi det tid, vær tålmodig. Hold ut, du vil føle det bedre.
      Er du i ketose kan det gjerne forsterke, men det kan være en kombinasjon av sukkerabstinenser. Altså, at kroppen sender ut varselsignaler om at det er noe den ikke får. Men den skal ikke få det heller, så bare vær streng. Etter en stund på lavkarbo vil kroppen be deg fjerne overflødige karbohydrater, for den har faktisk ikke godt av det.
      Hvis du er på ketolysekuren er den beregnet til dem med sterk overvekt, altså over 15 kg. Når du stabiliserer vekten og øker gradvis med karbohydrater igjen, kan kroppen legge på seg noen vannkilo.

       
  3. Anna

    20. juli 2011 at 01:03

    Hei! Nå har jeg lest alt og synest det var veldi bra!! Det jeg lurer er de kletose stixene.. Jeg drikke mye vann, har alltid gjort det, kanskje litt for mye av og til. Men rett og slett fordi jeg føler meg bedre og synest det er godt. Jeg prøver nå å gå ned i vekt, men vil fortsette med lavkarbo i ettertid siden jeg virkelig føler det kommer til å bli bra for kroppen min. Men tilbake til spørsmålet.. Når fargen blir mørkelilla på stixen, betyr det da at jeg har fått i meg mye fett og lite karbo? Og går da fortere ned i vekt? Eller er det den lyse fargen jeg vil ha på stixen for å gå ned i vekt? Jeg har spurt mange om dette og får litt svar rundt det.. Så håper du kan gi meg et direkte svar siden du tydeligvis kan mye om dette! Setter stor pris på det du skriver og eventuelt et svar! Tusen takk

     
    • Sandra

      20. juli 2011 at 01:12

      Hei Anna.
      Dette med ketosestix ser jeg er et stadig tilbakevendende spørsmål fra forumet og andre henvendelser. For å vite hva det er må jeg forklare litt. Jeg tror du har lest det jeg har skrevet, og det er bra, for der ligger det meste grunnleggende. Ketoner (som vi måler) er et produkt etter at fettsyrene er brutt ned til enklere forbindelser og brukt i celler til energi og det kroppen ellers trenger energi til. Ved aktivitet eller større overvekt (over 10-15 kg) vil fettet på kroppen bli brukt som brensel i forbrenningen, og maten vi spiser bidrar til kroppens funksjoner (celler, transport av hormoner osv). Så forbrenningen vi kjente til før (den som aldri har funka 😉 ) er begravd og ketosen inntrer.
      Jeg prøver alltid presisere at fargen på stixen er irrelevant, selv om jeg gleder meg over mørkere farge selv. Det er ganske galt. Ved høy aktivitet og lavt inntak av væske vil fargen bli mørk. Ved moderat aktivitet (husarbeid osv) og mer væske blir fargen lys. Vannet vanner ut konsentrasjonen av ketonene.
      Mitt beste råd til deg er å ikke bry deg om fargen, men at det er utslag. Det er ikke fargen som bestemmer om du går ned og eventuelt hvor mye. Det er det maten og livsstilen som avgjør 🙂

       

Legg igjen en kommentar