RSS

Lavkarbo peanøttkake / snickerskake

08 sep

Kjært barn, mange navn. Denne kaken er jeg så fornøyd med at jeg kunne skrevet oppskriften på himmelen. Jeg har delt den i den beste gruppa på lavkarbo.no, og litt på facebook, men ikke her. Nuvel, det er på tide.

Kaken er gjort av et utgangspunkt av en høykarbo-oppskrift, og spør du meg er den perfekt akkurat med de målinger jeg har gjort 😉

Bunn:
4 eggehviter
1 dl sukrin
1 dl sukrinmelis
250 gram peanøtter (her brukt Salte Peanøtter fra Coop)

Fyll:
4 eggeplommer
4 ss sukrinmelis
2 ss Regia kakaopulver
100 gram smør
1 ts kaffepulver / 2 ss kaffe
3 dl fløte (piskes til krem separat)

Fremgangsmåte:
Eggehviten og søtningsstoffene stivpiskes i 10 minutter.
Hell i peanøttene (du kan knuse dem om du vil, men det var greit å ha hele biter også) og rør forsiktig med slikkepotten til det blir en masse.
Dette har du i en springform (24 cm dia) som er sprayet. 180°C i 35 minutter. OBS: Ikke bakepapir!

Kaken må avkjøles før du har på krem og fyll, så mens den stod på benken lagde jeg eggedosis av plommene og sukrinmelisen. Smøret smeltes sammen med kaffe og kakaopulver. Når eggedosisen tilsettes vendes alt sammen og du ser selv om du vil ha den tykkere – i så fall kan du kjøre på med sukrinmelis. Jeg lagde min litt tykk.

Fløten piskes til krem og has på den nå litt avkjølte kakebunn. Sjokoladefyllet helles på etterpå. Pyntet med peanøtter.
Denne fikk føtter å løpe på! Næringsinnholdet er regnet med 16 kakestykker.

 
16 kommentarer

Skrevet av den 8. september 2011 i Oppskrifter

 

16 Svar til “Lavkarbo peanøttkake / snickerskake

  1. Stine Elise

    10. september 2011 at 10:24

    NAAAIS. Den så NAM ut 😉

     
  2. Keros

    15. september 2011 at 20:53

    Denne så veldig god ut! Og ser for en gangs skyld at jeg har alle ingrediensene på kjøkkenet (altså, ikke spesielt mange snåle ingredienser) Må prøves! Takk for oppskrift:)

     
    • Sandra

      15. september 2011 at 21:25

      Den er også veldig god 😉 Glemt å skrive at du må for alt i verden ikke bruke bakepapir, bare formfett. Ønsker lage mat uten så mye merkelige ingredienser; så billig og naturlig som mulig. 🙂 Håper du liker kaken 🙂

       
  3. Charlotte

    22. september 2011 at 17:21

    Den så uuuutrolig fristende ut ja 🙂

     
  4. Mariann S

    22. september 2011 at 17:51

    Såg nyyydelig ut. Den skal eg prøve 🙂

     
  5. anette

    23. september 2011 at 08:58

    Nam, tennene mine løper i vann! Denne må jeg jo bare prøve 🙂

     
  6. Vivian

    24. september 2011 at 09:56

    Hva skjer med bakepapir? Blir den seig da? Jeg prøvde å lage marengskake. Den ble seig 😦 Men den her ser jo fantastisk ut. Jeg elsker peanøttkake!

     
    • Sandra

      24. september 2011 at 12:39

      Bakepapir holder på fukten og gir rårand til mange bakevarer; alt fra brød til kaker. 🙂 Ikke brukt bakepapir når jeg har bakt denne kaken, men har fått flere tilbakemeldinger på at bunnen ble seig og fuktig når de har brukt bakepapir. 🙂

       
  7. Karin

    25. september 2011 at 01:17

    Prøvde nettopp denne kaken, og vi syntes ikke den var god i det hele tatt, jeg greide ikke engang ett eneste stykke. Og min forlovede, som er kakemums av dimensjoner, var slett ikke begeistret. Kan nok ikke anbefale den, dessverre. 🙂

     
    • Sandra

      25. september 2011 at 10:54

      Nenei, slik er det nå en gang, at ikke alle kan like alt det samme. Kjempefint at du faktisk tok deg tiden til å klage 🙂

       
  8. Biggie Small fra Lavkarbo

    3. oktober 2011 at 12:07

    Det kan kanskje være sukrinen de ikke syntes noe om, noen er mer følsom for det. Jeg hentet masse gode tips fra her: http://www.healthyindulgences.net/ der hun bruker en blanding av Sukrin (erythiol), xylitol, (en teskje honning el. lign. avogtil) og hennes testede versjon av stevia-pulver. Det har vært en suksess for meg i bakevarer, siden man kan redusere mengden sukrin og gi en mer naturlig søtsmak.

    Jeg har også hatt hell med bruk av sukrinmelis og natreen-pulver. Tommelregel blir jo flere søtningstyper jo søtere blir det og jo mindre trenger man av det.

    Takk for oppskrift 🙂

    Biggie

     
    • Sandra

      3. oktober 2011 at 13:03

      Må ærlig innrømme at jeg ikke har brukt Sukrin før nå den siste gangen jeg bakte. Har bare hatt Natreen og Sukrinmelis tilgjengelig. Kaken med Sukrin smakte iskaldt, mens blandingen med Natreen og Sukrinmelis var mer rolig og lun i smaken, dog fortsatt søtt.

      Skal endre i oppskriften! Hjertelig takk for kommentar 🙂

       
  9. Elisabeth

    10. november 2011 at 12:55

    Hei! Ser at denne oppskriften er fra i fjor men håper du svarer for det! Hvordan endrer du forholdet mellom sukrin og natreen? Har tenkt å bake denne i helgen, nemlig.

     
  10. Sandra

    10. november 2011 at 13:29

    Hei, denne oppskriften er fra i år 😉
    Først; i utgangspunktet brukte jeg aldri sukrin, men det var tenkt å bruke det. Jeg hadde Natreenpulver og Sukrinmelis, og da måtte jeg gjøre det beste ut av det. Jeg blandet like under 1 dl av sukrinmelis og blandet det med 50 gram/0,5 dl natreen. Det utgjorde en veldig grei blanding i smak. Da jeg brukte sukrin (som anført i oppskriften) fikk jeg nesten ising i halsen og det ødela hele opplevelsen av kaken. Jeg blir ikke å bruke Sukrin flere ganger, skal endre det i oppskriften. Sukrinmelisen er veldig grei å bruke. Håper det faller i smak 🙂

     
  11. Elisabeth

    11. november 2011 at 10:13

    Takk for svar! Skal lage den til bursdagsbesøk på søndag 🙂 Vet du om den går an å fryse?

     
    • Sandra

      11. november 2011 at 10:16

      Blir spennende 🙂 Kaken kan fryses 🙂

       

Legg igjen en kommentar